Tájékoztató az óvodánkról

„Az óvoda már valóságos véres élet.

Ami sebet ott kap valaki, gyakran holtáig sem heveri ki.

S ha jó magot ültetünk bele, egész életében virágzik.”

BEMUTATKOZÁS

Kedves Szülők, kedves gyerekek!

Óvodánkban a gyermekek szükségleteit, életkori és egyéni sajátosságait szem előtt tartva, boldog gyermekkort igyekszünk biztosítani a hozzánk járó gyermekeknek. Hogy mi jelent boldogságot? Mindig az értékek birtoklása. Az pedig, hogy ki mit tart értéknek, neveltetése során dől el!- Ezzel a felelősséggel készítettük el pedagógiai programunkat.

E munka elvégzésében szerencsésnek mondhatjuk magunkat, mivel testületünk stabil, hosszabb ideje együtt dolgozó nevelőközösség.

Pedagógiai Programunk a gyermekek óvodai nevelésében érvényesítendő elveinket fogalmazza meg.

A gyermekek fejlődésének alapja a mozgás és a szabad játék. A mozgás a gyermekek legtermészetesebb tevékenysége, a szabad játék pedig megteremti kapcsolatukat környezetükkel.

Valljuk, hogy az óvodás gyermek életében a legnagyobb örömforrás a szabad játék.

A játékon keresztül épül be személyiségébe az őt körülvevő világ megismerése, az értékek megbecsülése. Éppen ezért változatos programokkal, múzeumlátogatásokkal, kirándulásokkal, sétákkal, báb- színházi előadásokkal gazdagítjuk gyermekeink élményvilágát, mely egyben a szabad játékuk alapja is.

Óvodai nevelésünk során nagy hangsúlyt helyezünk az egészséges életmód és környezeti nevelés alapelveinek érvényesülésére, az egészséges életmód alakítására, a mindennapos testmozgásra és testedzésre.

Ennek érdekében nevelőtestületünk olyan – a környezeti nevelést kiemelő-saját pedagógiai programot dolgozott ki, amelyben nagy hangsúlyt helyez a környezet megismerésére, óvására, védelmére, a környezettudatos magatartás megalapozására. Tapasztalják meg, hogy a természetben minden érték!

Fontos szempontnak tartottuk óvodánk városon belüli elhelyezkedésének kedvező adottságait (erdő, mező, a Balaton közelsége), hisz a természet a maga sokszínűségével az egyik legcsodálatosabb terület, ahol a gyermek sokoldalú nevelése biztosítható.

Olyan gazdag ingerhatást semmilyen mesterségesen kialakított környezet nem kelt a gyermekben, mint a virágok, a fák, a víz, a madarak, stb. Ahhoz, hogy ezt biztosítsuk számára, ki kell vinni az erdőbe, a mezőbe. Azt, hogy élvezhesse gyermek a természetet, meg kell szerettetni vele, ahhoz, hogy megszeresse, meg kell ismertetni vele, ahhoz, hogy sokáig élvezhesse, vigyáznia kell rá! E folyamatban az óvodapedagógus és a szülők személyes példamutatásának meghatározó szerepe van, hisz a gyermek számára mindkettő modell értékű.

A program – a tapasztalat és ismeretszerzés során – a gyermekek alapvető tevékenységére a szabad játékra épül, amely döntő szerepet játszik a szokások kialakításában, a kultúra közvetítésében. Lehetőséget ad az ingerszegény környezet ellensúlyozására is.

Olyan saját pedagógiai programmal neveljük a gyermekeket, amely eredményesen szolgálja az óvodás gyermek testi-, lelki-, értelmi-, erkölcsi fejlődését. A nálunk töltött évek alatt kialakulnak a gyermekekben mindazon képességek, amelyek birtokában képesek lesznek biztonságban átlépni az iskola kapuját.

Kovács Alíz óvodavezető

ÓVODÁNK SAJÁTOS ARCULATA

Óvodánk az Óvárosban, a Fehér templom mellett és mögött helyezkedik el.

Az összesen 4 (1 vegyes és 3 tiszta korosztályú) csoporttal működő intézmény, közlekedésileg jól megközelíthető.

A Balatonfüredi Óvárosi Óvoda, melyben négy csoport működik, régen járásbíróság volt, többször átalakították, bővítették. Az alapító okirat szerinti férőhelyek száma: 85 fő és 3 fő sajátos nevelési igényű gyermek.

Külön tornaszobában valósul meg a csoportok heti kötelező testnevelés foglalkozása, az alapellátáson túli-térítés mentes- logopédia és a hitoktatás. Ugyancsak itt vagy a Városi Könyvtárban kapnak helyet alkalmanként a gyermekek számára szervezett zenés szórakoztató műsorok is.

Óvodánknak a forgalomtól elzárt udvara van, melynek teljes körű felújítása és átadása 2024. májusában történt. Az óvoda udvara jelenleg az előírt szabványoknak megfelelő, a törvényi előírások szerinti időszakokban felülvizsgált udvari játékokkal, fedett udvarrésszel rendelkezik.  Az árnyat adó fák, a virágos kert esztétikus környezetet biztosítanak gyermekeink számára.

Lehetőséget biztosítunk arra, hogy a szülők az óvodával való ismerkedés során a gyermekük számára leginkább megfelelő óvodapedagógust és csoportot választhassák. Az így kialakított csoportokban kölcsönös a bizalom és hatékonyabb az együttműködés a családok és a pedagógusok között.

A családokkal való együttműködés része az ünnepkörökhöz kapcsolódó kézműves délelőtt vagy délután is, melyen a szülőkkel közösen készítünk apró ajándéktárgyakat.

Minden év novemberében Szülői Fórumot szervezünk az iskola előtt álló gyermekek szüleinek az iskolaérettségi vizsgálatokról, az iskolaérettség kritériumairól, a további egy évre történő óvodai nevelésben maradás eljárásrendjéről, a szülői teendőkről. 

Gyermeknaphoz kapcsolódóan minden évben vidám gyermeknapi délelőttöt szervezünk.

Csatlakoztunk a Madarász – Ovi programhoz. 2012-ben óvodánk megkapta a Madárbarát Óvoda címet. Bekapcsolódunk a város életébe is, verses, zenés, táncos műsorokkal részt veszünk az Adventi időszakban (Betlehem –állítás), valamint Emlékdiploma átadó műsorokon és a Városi Pedagógusnapon.

További rendezvényeink:

  • Szüreti mulatság
  • Márton-nap (megünneplése a gyerekekkel és szülőkkel történő közös lámpás felvonulás)
  • Advent
  • Télapó-várás
  • Karácsony
  • Farsang
  • Húsvét
  • Bábszínház
  • Anyák-napi műsor
  • Gyermeknap
  • Évzárók
  • Világnapok (Állatok napja, Víz világnapja, Egészség napja, Föld napja)
  • Kirándulások
  • Bábelőadások, zenés műsorok (lehetőség és alkalmak függvényében)
  • A gyermekek születésnapjának megünneplése (folyamatos)
  • Erdei-Balatonparti kirándulások (évszakonként)
  • Erdei Óvoda (május vagy június)
  • Munka délelőtt vagy délután szülőkkel (karácsony/húsvét/Anyák napja előtt)
  • Csoportkirándulás a szülőkkel (május-június)

GYERMEKKÉPÜNK

„Szent kincs a gyermek teste-lelke, Szeretni kell azt melegen,

És fölnevelni féltő gonddal, Hogy tiszta, jó, erős legyen.”

(Szemlér Ferenc)

 

Nevelőközösségünk azonosulni tud Szemlér Ferenc gondolataival.

Az óvónő szerető, védő, óvó befogadó attitűdöt sugárzó gondoskodása, simogató keze, biztató tekintete mellett felcseperedő gyermekek tiszták, jók és erősek legyenek. Tudjanak nevetni, felfedezni, csodálkozni, de tudják elviselni a kudarcot is!

Önként, örömmel vegyenek részt minden tevékenységben. Nyitottak legyenek az őket körülvevő világra, óvják, védjék környezetüket, aktívan vegyenek részt annak szebbé tételében, megóvásában, fenntarthatóságában.

A nyugodt, derűs, bizalmat-, be- és elfogadást, megértést árasztó légkörben szabad játékukban és egyéb tevékenységeik során legyenek érdeklődőek, kreatívak, kitartóak és önérvényesítők.

Vegyék észre az egyforma hétköznapokban, a különlegeset, a szépet, aminek örülni lehet!

Őrizzék sokáig őszinte mosolyukat. Örömben, nyugalomban, szeretetteljes légkörben éljék mindennapjukat.

Óvodai nevelésünk gyermekközpontú, befogadó nevelési attitűdön alapuló. Minden gyermek számára egyformán magas színvonalú és szeretetteljes, előítéletektől mentes nevelést biztosít, melynek során szem előtt tartja, hogy a gyermek szellemi, erkölcsi és biológiai értelemben is egyedi személyiség és szociális lény. A családi nevelés kiegészítőjeként, szükség esetén hátránycsökkentő szerepet betöltve törekszik a gyermeki személyiség sokoldalú kibontakoztatására.

 

PEDAGÓGIAI PROGRAMUNKRÓL

Óvodai nevelésünk célja a 3-6-7 éves gyermekek sokoldalú, harmonikus fejlődésének biztosítása, a gyermeki személyiség kibontakozásának támogatása -az életkori sajátosságoknak megfelelően-, mely közvetetten elősegíti az iskolai beilleszkedést.

A célok eléréséhez figyelembe vesszük a gyermekek életkoronként és egyénenként változó testi- lelki szükségleteit, az egyéni fejlődési ütemét, eltérő fejlődési sajátosságait.

Óvodai nevelési céljaink és alapelveink megvalósítása érdekében gondoskodunk az érzelmi biztonságot nyújtó derűs, mindenki számára egyformán magas színvonalú, szeretetteljes óvodai légkör megteremtéséről; a személyi és tárgyi környezetről, a testi, a szociális és az értelmi képességek egyéni és életkor-specifikus alakításáról; a gyermeki közösségben végezhető sokszínű – az életkornak és a fejlettségnek megfelelő – tevékenységről, különös tekintettel a szabad játékra.

Célunk továbbá a tevékenységeken keresztül az életkorhoz és a gyermek egyéni képességeihez igazodó műveltségtartalmak közvetítése.

Óvodai nevelésünk célja az esélyegyenlőség biztosítása, hogy valamennyi kisgyermek, így szociálisan hátrányos helyzetű (HH, HHH) családokból érkezők egyéni fejlődési sajátosságaiknak megfelelően,- a differenciált fejlesztés előtérbe helyezésével- elérjék az optimális fejlettségi szintet.

Céljaink közé tartozik, hogy az egyenlő hozzáférés elvét figyelembe véve, a nemzetiséghez tartozó, gyermekek számára biztosítsuk az önazonosság megőrzését, ápolását, erősítését, átörökítését, nyelvi nevelését, a multikulturális nevelésen alapuló integráció lehetőségét.

A családdal együttműködve a családi nevelést kiegészítve, célunk, hogy a nevelési folyamat segítsége által, óvodásaink érjék el az iskolai beilleszkedéshez szükséges fejlettségi szintet.

Célunk, hogy óvodánk tevékenységrendszere és tárgyi környezete segítse a gyermekek környezettudatos magatartásának kialakulását.

A környezettudatos magatartás megalapozása- a helyi sajátosságok figyelembe vétele mellett – tervezett és szervezett formában is megvalósul az óvodai nevelés folyamán:

  • madárbarát óvoda vagyunk, kiemelt figyelmet fordítunk a téli madáretetésre,
  • a Madarászovi programban való folyamatos részvétel;
  • Erdei óvoda szervezése a nagycsoportos korú gyermekek számára (május -június )
  • növénygondozás, kertészkedés, udvar – rendezés;
  • a Jeles Zöld Napok megünneplése (Állatok világnapja, Víz világnapja, Föld napja),
  • Néphagyományokkal való ismerkedés (szüret, Márton-nap, Advent, Karácsony, Farsang, Tavaszhoz kötődő hiedelmek /Medve/, Pünkösd, Húsvét)
  • Egészséghét, ismeretszerző séták, kirándulások szervezése pl:
  • évszakonkénti Balaton –parti séták, „Bodorka” Balatoni Vizi – világ Látogató Központ megtekintése, Balatoni hajózás;
  • helyi természeti értékeink megismerése (Tamás-hegy, Lóczy –barlang)
  • a helyi nevezetességekkel való ismerkedés (Jókai Múzeum, Városi Múzeum)
  • a Tihanyi Belső-tó növény –és állatvilága,
  • Igyekszünk környezetbarát tisztítószereket használni,
  • tervezzük a komposztálás lehetőségével való ismerkedést
  • energiatakarékos izzókat és csapokat használunk

Helyi nevelési céljaink közt szerepel:A múltunk természeti értékeink, környezetünk örökségeinek tiszteletére, megbecsülésére nevelés, amely hozzájárul – a környezettudatos életvitel és környezeti kultúra kialakításával- a környezettudatos magatartás alapjainak lerakásához.

A mély természetszeretet kialakítása során – játékos tevékenység közben – a gyermekek minél több időt töltsenek a természetben, hogy olyan tapasztalatokat szerezzenek, melyek segítenek érzelmileg közel kerülniük az őket körülvevő világhoz, melyet óvnak, védnek.

 

Végső célunk:

A segítésre kész/képes, kezdeményező és érdeklődő toleráns, elfogadó, önálló és kitartó, önérvényesítő, pozitív én-képpel rendelkező, szeretetteljes ember jellemének megalapozása.

Az iskolavárás örömeinek megalapozása, az iskolai beilleszkedés közvetett elősegítésével, a testileg, érzelmileg, értelmileg, szociálisan érett, határozott személyiségű gyermekek nevelése.

Az életkornak megfelelő fejlődési jellemzők megközelítő elérése a különböző műveltségterületeken.

 

Óvodánk adatai a magyarországi statisztikák átlagához közelítenek, ezért tartottuk fontosnak olyan program kidolgozását, amely:

  • Segíti az esélyegyenlőség kialakítását, a gyermekek részképességeinek, képességeinek fejlesztését,
  • Segíti a felzárkóztatást,
  • Lehetőséget ad a kiemelkedő képességű gyermekek felismerésére, képességeik megerősítésére, kibontakoztatására.
  • Az általunk kidolgozott és választott program lehetőséget ad az ingerszegény környezet ellensúlyozására.

Óvodásainkat természet közelibb világra, természetesebb életmódra kívánjuk nevelni.

A játék és a különböző műveltségtartalmak, tevékenységek közben sikerélményhez juttatjuk őket, alakítjuk kudarctűrő képességüket.
Mindezt:

  • lehetőségeink, sajátosságaink figyelembevételével,
  • rugalmas napirenddel,
  • minta-adással,
  • a gyermekek megismerési vágyára támaszkodva valósítjuk meg.

Sajátos arculatunkat erősítik – programunkhoz kapcsolódva – a kirándulások, színházi előadások, sportolási lehetőségek (ovifoci és Nemzeti Úszószövetség által a nagycsoportosok heti 1 alkalommal úszáson vesznek részt)

AZ ÓVODA ÉS CSALÁD KAPCSOLATA

Az óvoda és a család együttnevelését erősítjük azzal, hogy a hagyományos kapcsolattartási formákon túl (fogadóóra, nyílt nap, szülői értekezlet, zárt messenger csoportok, beszélgetések, gyermeknapok, kirándulások) az ünnepekre, rendezvényekre közösen készülődünk, a család minden tagját érintő programokat szervezünk.

A családdal együttműködve a családi nevelést kiegészítve, célunk, hogy a nevelési folyamat eredményeként óvodásaink érjék el az iskolai élet megkezdéséhez szükséges fejlettségi szintet.

Az óvoda és a család jó kapcsolatának kialakulását, fejlesztését, elmélyítését „odafordulással” egymás iránti megbecsüléssel, a másság tiszteletben tartásával kívánjuk megalapozni. Fontos alapelvnek tartjuk a családdal való együttnevelést, a kölcsönös őszinte együttműködést.

Olyan saját pedagógiai programmal neveljük a gyermekeket, amely eredményesen szolgálja az óvodás gyermek testi-, lelki-, értelmi-, erkölcsi fejlődéstét. Nálunk töltött évek alatt kialakulnak a gyermekekben mindazon képességek, amelyek birtokában képesek lesznek tanulmányaik megkezdésére és biztonságban lépik át majd az iskola kapuját.

SZEMÉLYI FELTÉTELEK

Programunk sikeres megvalósítása érdekében meghatározó tényező a nevelőmunkát mozgató erőforrás, nevelőink személye, felkészültsége.

 

Nevelőtestületünkre, alkalmazotti közösségünkre az együttműködés, a segítőkészség és az egymást tisztelő magatartás a jellemző. Ismerjük egymás értékeit, elfogadjuk, hogy más-más tulajdonságokkal és képességekkel rendelkezünk, de közös értékként említhetjük, hogy minden dolgozó munkáját a hivatástudat, és a gyermekek iránti szeretet, empátia és türelem jellemzi.

A gyermeket értő, elfogadó, bizonyos kereteket, elvárásokat közvetítő, biztonságot adó környezetben kívánjuk gyermekeinket nevelni.

Óvodánk szakmai arculatát leginkább nevelőink, óvodapedagógusaink személye határozza meg. Az óvoda teljes nyitvatartási idejében a gyermekekkel történő foglalkozások mindegyikét óvodapedagógus irányítja. A nevelőmunka középpontjában a gyermek áll.

Az óvodában a nevelőmunka kulcs szereplője az óvodapedagógus. Jelenléte a nevelés egész időtartamában fontos feltétele az óvodai nevelésnek. Rendkívül lényeges azonban a nevelőmunkát segítő, az óvodában dolgozó más felnőttek egymással és a gyermekekkel való viselkedése és kommunikációja is, hisz a beszédkapcsolat, a beszéd tartalma, a felnőttek viselkedése beépül a gyermekek saját kapcsolatrendszerébe is.

Óvodánkban gyermekcsoportonként 2 fő óvodapedagógus látja el a nevelőmunkát.

Az óvodapedagógusok váltott műszakban dolgoznak. Az óvónői párok kialakításánál a két óvónő együttnevelő képességét, az innovatív ismeretek meglétét, a teherbíró képességet, az egyenlő mértékű feladatelosztást tartjuk fontosnak.

Sokoldalúan képzett, gyermekszerető nevelőtestület foglalkozik a gyermekekkel.

Valamennyi óvodapedagógus szakképzett, akik között több szakvizsgázott óvodapedagógus van.
Fejlesztő nevelőmunkánkat heti két alkalommal logopédus is segíti.
A nevelőmunkát segítő dajkák száma csoportonként egy fő, akik szakképzettségük révén mindannyian dajkaképzőt végzettek és gondozó, egészségnevelő feladataiknak magas színvonalon tesznek eleget.

Megfelelő szinten tájékozottak az óvodapedagógusok nevelési elveiről, módszereiről.

A csoport összetételéhez igazodóan, egyéni szükségletek figyelembevételével pedagógiai asszisztens is segíti nevelő munkánkat.

A konyhai teendőket 1 fő konyhás-dajka látja el.
A vezető és helyettese munkamegosztás alapján végzik a feladatokat. Munkájukat egy fő óvodatitkár segíti. A karbantartási munkákat 1 fő fűtő – karbantartó látja el.

TÁRGYI FELSZERELTSÉGÜNK

Az óvoda épülete, felszereltsége:

Óvodánkban törekszünk az optimális tárgyi feltételek megteremtésére, a gyermekek biztonságának, egészségének megőrzésére, fejlesztésére, játékigényük kielégítésére.

Fontos szempontnak tartjuk az eszközhasználatnál, a gyermekek hozzáférhetőségét a biztonságos elhelyezés figyelembevételével, az eszközpótlásnál pedig a természetes anyagból készült eszközök előtérbe helyezését.

A nevelési területek és tevékenységformák alapvető eszközeivel rendelkezünk, de ezek folyamatos pótlása szükségszerű.

A külsőségeiben régi, de belső megjelenésében szép óvoda jó tárgyi felszereltséggel rendelkezik.

A fenntartó lehetőségei szerint figyelembe veszi a szükséges igényeinket, melyben a gyermekek és szülők, – mint közvetlen partnereink- igényei, elvárásai is megfogalmazódnak.

Az épületben csoportszobák száma: 5. Méretük átlagos, a csoportban folyó munkatevékenységhez biztonságos környezetet biztosít. 2006-ban a csoport megszüntetésből fakadóan felszabadult üres termünket–pályázati forrásból- biztonságos tornaszobává alakítottuk át és szereltük fel (bordásfalak, zsámolyok, vastag tornaszőnyegek, stb).

A kiegészítő eszközök, dekoráció tekintetében is természetes alapanyagokat részesítjük előnyben, melyek a kreatív óvodapedagógusok keze nyomán szelídítik meg, és teszik otthonossá csoportjainkat, a közös folyosókat. Úgy gondoljuk, hogy folyamatos fejlesztéssel a külső és belső környezet harmóniáját sikerült elérnünk.

A megszépült környezetünket szeretnénk megőrizni, tovább javítani, célszerűségét formálni. Törekszünk arra, hogy külső és belső környezetünk kifejezze óvodánk helyi jellegzetességét, óvodánk arculatát, óvodaképünk humánus karakterét, továbbá megfelelő munkakörnyezetet biztosítson az óvoda dolgozóinak is.

Nevelő munkánk eredményességét, sikerét azzal is próbáljuk növelni, hogy az intézményi felújítások, karbantartások során, valamint udvari, tornatermi játék eszközeinket, beszerzésekor szem előtt tartjuk az egészségügyi előírásokat, a baleset-megelőzést, és a veszélyforrások megszüntetését, elkerülését. A tárgyi – és játékeszközeinket, az EU-s előírások figyelembe vételével igyekszünk beszerezni. A pályázati lehetőségeket folyamatosan nyomon követjük.

 

Tornatermünkről

 

Az egészséges életmódra nevelés során kiemelt figyelmet fordítunk a testi nevelésre és a gyermekek ellenálló képességének fokozására. Ezáltal is biztosítani kívánjuk a lehetőséget gyermekeinknek arra, hogy kielégíthessék megnövekedett mozgásigényüket, erősíthessék edzettségüket.

A jól felszerelt tornatermünk adta lehetőségeket igyekszünk megfelelően kihasználni.

A tornateremben kapott helyet, a csoportok heti kötelező testnevelés foglalkozása, a logopédiai foglalkozások, valamint a hitoktatás is. A gyermekek egészségügyi szűrését is (látás, hallás, egyéb orvosi vizsgálatok) itt tartjuk. Itt kapnak helyet alkalmanként a gyermekek számára szervezett zenés szórakoztató műsorok is.

ÓVODÁNK SAJÁTOS FELADATAI, SZOLGÁLTATÁSAI

  • Családias légkört, inger gazdag környezetet biztosítunk gyermekeinknek.
  • A szülők és a gyermek szükségleteihez igazodva igyekszünk lehetőséget kínálni, hogy a szülők homogén (Babóca, Szivárvány, Napocska csoportok) vagy vegyes (Kipp-kopp csoport) életkorú csoportba írathassák gyermeküket.
  • Többletfeladatként vállaljuk az ételallergiás (tej-, liszt-, cukorbeteg) gyermekek ellátását, nevelését. Számukra a szülők hozzák a megfelelő élelmet, – ha azt a főző konyha nem tudja biztosítani-. 
  • Óvodásainkat természet közelibb világra, természetes életmódra kívánjuk nevelni.
  • Nevelőmunkánkban preventív szemlélettel élünk.
  • Részfunkciókban való lemaradást a rászoruló gyermekeknél lehetőségeinkhez mérten kompenzáljuk.
  • A beszédfejlődésben korrekcióra szoruló gyermekeknél logopédiai ellátást biztosítunk.
  • Segítjük a tehetséges gyerekeket.
  • Változatos programokkal (múzeumlátogatás, bábelőadás, zenés műsorok, kirándulás, erdei óvoda) gazdagítjuk gyermekeink élményvilágát, mely alapja a szabad, közös játéknak.

Helyi sajátosságokból fakadó elvek:

  • Az óvodában töltött évek alatt a gyermek lehetőleg azonos személyekhez kötődjön.
  • Indokolatlanul ne kerüljön másik nevelőhöz.
  • Óvodánkban a nevelőmunkát felmenő rendszerben csoportonként két óvodapedagógus végzi, akiknek jelenléte meghatározó, személyük modell a kisgyermekek számára. Viselkedésük, toleranciájuk, szakmai hozzáértésük mintául szolgáljon.
  • Az óvoda más dolgozói is hozzájárulnak személyiségükkel, viselkedésükkel, bánásmódjukkal, kommunikációjukkal, figyelmességükkel az óvodai nevelés eredményességéhez.
  • Helyi igényekből fakadó elvünk a játék folyamatosságának és zavartalanságának biztosítása a nap folyamán.
  • A környezettudatos életvitel és környezeti kultúra kialakításával– a környezettudatos magatartás alapjainak lerakásához olyan tapasztalatszerzési lehetőséget biztosítunk, és anyagot válogatunk össze, amelyek a 3-7 éves korú gyermekek életkori sajátosságainak megfelelnek.

A KIEMELT FIGYELMET IGÉNYLŐ GYERMEK, EZEN BELÜL A KÜLÖNLEGES BÁNÁSMÓDOT IGÉNYLŐ GYERMEK BEFOGADÁSA ÓVODÁNKBA

kormányzati funkciószám

kormányzati funkció megnevezése

091120

Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének, ellátásnak szakmai feladatai

 

A Nemzeti köznevelési törvény (Nkt.) lehetővé teszi a speciális szükségletű gyermekek ép társakkal való együttnevelését.

Óvodai nevelésünk során érvényesítjük az integráció elvét, az egyéni bánásmód alkalmazását. A helyi igények és lehetőségek függvényében biztosítjuk a kiemelt figyelmet igénylő gyermekek integrált óvodai nevelését, harmonikus személyiségfejlődését, a különbözőséget elfogadó környezet kialakításával.

A Nkt. értelmező rendelkezése szerint különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló:

  • a sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló,
  • a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló,”
  • a kiemelten tehetséges gyermek, tanuló

Az intézmény Alapító Okiratában megfogalmazott ellátási kötelezettségünknek – a tárgyi és személyi feltételeink figyelembevételével – tudunk és igyekszünk maximálisan eleget tenni.

Ennek megfelelően óvodánk az Alapító Okiratában foglaltak szerint az alábbi körzetünkben élő kiemelt figyelmet igénylő, ezen belül különleges bánásmódot igénylő –sajátos nevelési igényű– gyermekek befogadását, felvételét, fejlesztését tudja felvállalni:

„Az Óvoda ellátja az olyan sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelését, akik a Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság szakvéleménye alapján integráltan, közösségben nevelhető:

  • testi: (ép értelmű, illetve enyhe értelmi fogyatékos, az óvodaérettség kritériumainak megfelel. Sima és nehezített, akadálymentesítést nem igénylő terepen /pl: lépcső/ segédeszköz nélkül önállóan járóképes.)
  • érzékszervi (minden típusa, kivéve a látássérült gyermek esetében: kizárólag gyengén látók)
  • értelmi (enyhe)
  • beszédfogyatékos (mind)
  • autista (Csakis a Szakértői és Rehabilitációs Bizottság véleménye alapján:

integráltan, közösségben nevelhető, fejleszthető autista)

  • a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos rendellenessége, amennyiben közösségben fejleszthető, nevelhető.”

Integrált, inkluzív nevelésünk eredményessége az óvoda – család, az óvónő és a dajka, valamint a fejlesztésbe bevont speciális szakemberek közös, összehangolt munkáján alapszik.

A MŰKÖDÉSI ALAPDOKUMENTUMOK NYILVÁNOSSÁGA

A működési alapdokumentumok elhelyezése, tájékozódási, tájékoztatási lehetőségek

 

A működés alapdokumentumai

  • Alapító Okirat.
  • Pedagógiai Program.
  • Szervezeti és Működési Szabályzat.
  • Házirend.
  • Éves Munkaterv.

A dokumentumok elhelyezéséről, a szóbeli és írásbeli tájékoztatás megkérésének módjáról a szülők a nevelési év kezdésekor tájékoztatást kapnak az igazgatótól.

Az óvoda lehetőséget biztosít arra, hogy a szülők az óvodai beiratkozás előtti nyílt napokon is választ kapjanak kérdéseikre.

Az említett működési alapdokumentumok el – és kihelyezése a következő helyekre történik meg:

  • fenntartó,
  • az igazgatói iroda,
  • intézményi honlapunk,
  • KIR.
  • A Pedagógiai Programot, SZMSZ-t és a Házirendet nyomtatott formábanaz óvoda előterében,  jól látható, erre a célra kialakított helyre helyezzük ki (Felelős: igazgató, igazgató – helyettes). 
  • Elérhetőségükről a szülőket tájékoztatjuk (Felelős: óvodapedagógusok).

 

tájékoztatás a pedagógiai programról

A szülők bármely szülői értekezleten tájékoztatást kérhetnek az óvoda igazgatójától, igazgató-helyettesétől és a csoportos óvodapedagógusoktól.

  • A Pedagógiai Programmal kapcsolatos kérdéseket a nevelési év ideje alatt bárki, bármikor feltehet az intézmény igazgatójának, aki azokra az ügyintézési határidőn belül érdemi választ ad. Ennek pontos időpontja a szülővel történő előzetes egyeztetés alapján kerül meghatározásra.
  • Szóbeli érdeklődésre, szóbeli tájékoztatást kaphat az óvoda képviseletére jogosult személyektől.
  • Írásbeli kérés a nevelési év ideje alatt bármikor benyújtható az igazgatónak címezve, aki az ügyintézési határidőn belül írásbeli tájékoztatást nyújt.

Tájékoztatás a  Házirendről

  • Az óvodapedagógus minden nevelési év első szülői értekezleten tájékoztatást adnak a házirendről. 
  • A felvételt nyert gyermekek szüleinek a felvételről szóló értesítéssel egyidejűleg az elektronikus elérhetőségi címére megküldjük a Házirendet.

 

Az Internetes nyilvánosságra vonatkozó szabályok –a közzétételi lista

  • A köznevelési törvény és annak végrehajtási rendeletei írják elő, hogy amennyiben az intézménynek van honlapja, azon az alapdokumentumok közül mit kell nyilvánosságra hozni. 229/2012. (VIII.28.) Korm. rendelet 23. § (1) pontja alapján a nevelési-oktatási intézményi közzétételi listában szereplő dokumentumok:
  1. a) a felvételi lehetőségről szóló tájékoztató,
  2. b) a beiratkozásra meghatározott idő, a fenntartó által engedélyezett csoportok száma,
  3. c) köznevelési feladatot ellátó intézményegységenként a térítési díj, a tandíj, egyéb díjfizetési kötelezettség (a továbbiakban együtt: díj) jogcímét és mértékét, továbbá nevelési évenként az egy főre megállapított díjak mértéket, a fenntartó által adható kedvezményeket, beleértve a jogosultsági és igénylési feltételeket is,
  4. d) a fenntartó nevelési intézmény munkájával összefüggő értékelésének nyilvános megállapításait és idejét, a köznevelési alapfeladattal kapcsolatos – nyilvános megállapításokat tartalmazó – vizsgálatok, ellenőrzések felsorolását, idejét, az Állami Számvevőszék ellenőrzéseinek nyilvános megállapításait, egyéb ellenőrzések, vizsgálatok nyilvános megállapításait,
  5. e) a nevelési intézmény nyitva tartásának rendjét, éves munkaterv alapján a nevelési évben, tervezett jelentősebb rendezvények, események időpontjait,
  6. f) a pedagógiai-szakmai ellenőrzés megállapításait a személyes adatok védelmére vonatkozó jogszabályok megtartásával,
  7. g) a szervezeti és működési szabályzatot, a házirendet és a pedagógiai programot tartalmazza.
  • 229/2012. (VIII.28.) Korm. rendelet 23. § (2) pontja alapján az óvodai közzétételi lista az (1) bekezdésben meghatározottakon kívül tartalmazza:
  • az óvodapedagógusok számát,
  • iskolai végzettségüket, szakképzettségüket, 
  • a dajkák számát, a dajkák iskolai végzettségét, szakképzettségét,
  • az óvodai csoportok számát, az egyes csoportokban a gyermekek létszámát.

A közzétételi lista kizárólag közérdekű statisztikai adatokat tartalmazhat. 

Felelős: igazgató